Vzducholodě se v Rize nestavěly, přesto je tu kus jejich historie
Při pohledu na město Rigu shora, z věže baziliky sv. Petra, na první pohled zaujmou objekty
rižského centrálního trhu. Pětice podélných budov – čtyři jakoby srovnané do řady vedle sebe a
pátá připojená kolmo k nim - je údajně největším tržním místem v Evropě. Aby také ne, jedná
se totiž o bývalé hangáry pro stavbu a opravy vzducholodí Zeppelin, dočtete se ve všech
průvodcích. A také, že v Rize vyrostly ve 20. letech minulého století v duchu secese a Art Deco.
Jenže to už je první indicie, která příběh zpochybňuje. Proč by v Rize v době, kdy už
vzducholodím pomalu zvoní umíráček, stavěli tak rozsáhlý komplex pro opravy nebo dokonce
stavbu těchto létajících kolosů?
Odpověď je celkem jednoduchá. Nejedná se o původní hangáry, ale o využití stavebních částí
bývalých hangárů, určených pro opravy vzducholodí během první světové války. Ty původně
stály na letišti Vaiņode na jihozápadě dnešního Lotyšska, poblíž lotyšsko-litevských hranic.
V roce 1916 byly na Vaiņode postaveny dva hangáry typu Walhalla a Walther, dlouhé 240
metrů, a plocha se postupně stala jednou z největších základen vzducholodí v Evropě, kdy zde
byly umístěné LZ58 (vojenským značením LZ88 nebo L25), LZ68 (LZ98), LZ 75 (L37), LZ84
(L38) a SL14. Základna ale měla problémy se zdrojem plynu, ten sem musel být dovážen
po železnici.
Tržiště v Rize
Když bylo v roce 1922 rozhodnuto přesunout rižský přeplněný a vysoce nehygienický trh
Daugavmala na nové uzavřené místo, vyhlásila k tomu městská rada soutěž. Jednu z nejvyšších
cen obdrželi architekt Pāvils Dreijmanis a technický inženýr S. Žitkovs za návrh využití
kovových konstrukcí z původních německých hangárů pro Zeppeliny z Vaiņode.
Stavba tržnice byla zahájena v červnu 1924 a dokončena na podzim 1930, přičemž na dva roky
musela být přerušena kvůli finančním problémům. Obvodové zdivo hal bylo vystavěno
z kamene a železobetonu do výše, aby dosavadní zbytečně veliké objekty byly snížené
z původních 37 metrů na "pouhých" 20 metrů. Na tento základ byly přeneseny půlkulaté
střechy z hangárů ve Vaiņode. Dne 2. listopadu 1930 byl veřejnosti poprvé otevřen největší
a nejprogresivnější trh na světě. Hangáry už v té době byly ve stylu Art Deco, místo vrat se
zhotovilo prosklené průčelí a haly byly vzájemně propojeny. Celková rozloha byla 57 000
metrů čtverečních, kdy vedle prodejních, kancelářských a skladových prostor byla vybudována
také stáj pro 170 koní a v roce 1936 přibyla nejmodernější ptačí jatka ve státě. Budovy měly
moderní ústřední topení a elektrické osvětlení a byly kompletně podsklepeny. Hangáry tržnice
se staly nejen zajímavým architektonickým prvkem koloritu Rigy, ale především střediskem
obchodu. Podle pamětníků zde údajně ve své době nakupovalo až sto tisíc lidí denně. Ani po
rozpadu Sovětského svazu nástup divokého kapitalismu tržnici o její atmosféru nepřipravil.
Secesní jádro města včetně hangárů, tedy přesněji dnešní tržnice, byly zapsány v roce 1998 do
seznamu památek světového dědictví UNESCO.
Jedna záhada je tedy rozluštěna a hned je tu další – hangáry na Vaiņode byly dva, ale hal v Rize je pět. S tím nám pomohl letecký snímek. Měřením zjistíme, že čtyři haly současné tržnice jsou dlouhé cca 80 metrů a jedna okolo 120 metrů. To máme (4 x 80) + 120 = 440 metrů. Byly-li opravdu původní hangáry dlouhé 240 metrů, pak to na střechy všech pěti hal bohatě stačilo, jen se podle potřeby ocelové konstrukce rozdělily.
Tím by mohla historie vzducholodí v Lotyšsku končit. Připouštíme, že neslavně, i když pavilony tržnice tvoří dva z devíti dodnes alespoň částečně dochovaných hangárů pro Zeppeliny na světě. Naštěstí ale historie napsala i další řádky o vzducholodích v Lotyšsku.
Vzducholodě nad Lotyšskem
Nevíme, kdy se u Rigy poprvé objevila vzducholoď. Nebudeme věřit tomu, že toto významné
místo Evropy bylo zážitku z létání ušetřeno, zejména, když za I. světové války byl nad Baltem
celkem slušný provoz. Je možné, že u Rigy byl v prvních dvou letech války spatřen LZ 28, který
do sestřelení ruským dělostřelectvem na podzim roku 1915 měl nad přilehlými mořskými
vodami absolvovat 47 průzkumných letů. Jisté ale je, že přímo nad Rigou se vzducholoď
objevila v noci z 15. na 16. září 1916, kdy Zeppelin LZ 56, vojenským značením LZ 85, kroužil
nad vlakovým nákladním nádražím, shodil na něj několik bomb a odletěl až poté, co na něj byla
zahájena palba. V lotyšské národní knihovně jsou uchovány snímky údajně z této akce. To je
však sporné. Už proto, že jsou pořízeny ve dne a hlavně jsou do nich ručně domalovaná letadla,
nejspíš pro zvýšení dramatičnosti. Podíváme-li se do diskusí na lotyšských webech fanoušků
vojenství a letectví, zjistíme, že autentičnost fotek z roku 1916 rozporují i sami Lotyši, kteří se
domnívají, že fotky jsou až z roku 1930 (viz pokračování).
Hrabě Zeppelin
Významnější pro nás je pozdější poválečná historie, která je přímo spojena s hrabětem
Ferdinandem Adolfem Heinrichem Augustem von Zeppelin. Jen pro dokreslení - Zeppelin byl
důstojníkem pruské armády, který v roce 1890 odešel do důchodu. Mimo jiné se za služby
zúčastnil americké občanské války, kde se seznámil s používáním balónků. Nejspíše tam se
nadchl pro hledání možnosti řízených létajících aparátů. Začal vymýšlet způsoby, jak vytvořit
spolehlivě řiditelnou vzducholoď a 2. července 1900 poprvé vzlétla jeho první vzducholoď LZ1,
s tělem 128 metrů dlouhým, o průměru téměř 12 metrů, se dvěma motory a s nosností 12 tun.
Zeppelin do tohoto projektu investoval 300 tisíc říšských marek, 100 tisíc přidala pruská vláda,
která vycítila potenciál takového stroje pro armádu. Popisovat další projekty hraběte Zeppelina
by nejspíše bylo oním nošením dříví do lesa. My jen konstatujeme, že v roce 1908 založil
Ferdinand von Zeppelin společnost Luftschiffbau Zeppelin, která jeho vzducholodě vyráběla a
že 8. března 1917, v době největšího rozmachu svých vzducholodí, hrabě zemřel.
Co to má hrabě společného s Lotyšskem? Hned tedy pokračujeme. Když Zeppelin ukončil
vojenskou kariéru generálmajora, ocitl se také v Jaunlaicene (u dnešních hranic Lotyšska
s Estonskem), kde se seznámil s baronkou Isabellou von Wolfovou z Vecgulbene. Tu si později
vzal za manželku. Isabella se nejspíše také "nakazila" manželovou touhou po létání a prodala
panství Vecgulbene za 600 000 rublů (asi 40 000 říšských marek). Tyto peníze "přidala" na
stavbu manželových prvních dvou vzducholodí LZ1 (1900) a LZ2 (1906).
Ale ani tím to ještě nekončí
Více než deset let po smrti Zeppelina, v roce 1928, byla dokončena v Německu dosud největší
vzducholoď světa, která měla znovu přinést zemi ztracenou slávu. Pojmenována byla na počest
průkopníka stavby vzducholodí Hrabě Zeppelin – LZ 127 Graf Zeppelin.
Poté, co v roce 1929 oblétl svět, po několika odkladech kvůli počasí v červenci 1930 navštívil
Graf Zeppelin také Rigu a následně absolvoval přelet do Helsinek a Tallinu. K tomu se se váže
historka, že občané města, pobouření německými symboly na vzducholodi (ale podle fotografií
v té době žádné vzducholoď nenesla, jen označení GRAF ZEPPLIN), požadovali uzavření kina v
Mariinské ulici, které patřilo německému majiteli a říkalo se mu "Zeppelin". Nakonec je prý
uspokojilo jen jeho přejmenování. Podruhé letěl Graf Zeppelin nad Lotyšskem 11. září téhož
roku, kdy mířil z Daugavpils (v jižním Lotyšsku) do Moskvy. Podle pověstí ale po přeletu
hranice do vzdušného prostoru SSSR sovětští pohraničníci na vzducholoď začali střílet. Později
se prý Moskva omluvila s tím, že se jednalo pouze o pozdravné výstřely.

A jen na doplnění: Graf Zeppelin v roce 1931 absolvoval průzkumnou výpravu podél severní hranice Sovětského svazu, kdy také zavítal k severnímu pólu a až do sešrotování roku 1940 pravidelně létal na linkách z Evropy do severní a jižní Ameriky. Nalétat měl více než 1,6 milionu kilometrů.
Při psaní textu byly využity lotyšské weby a chaty fanoušků o letectví a vojenství a turistické
průvodce.




